Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Vitaminok szerepe az izomépítésben

A fehérje szintézis azt jelenti, hogy az izmok a táplálékokkal bevitt aminosavakkal a fehérjék újraépülnek a szervezetben. Az anabolikus hatások növelik a fehérje szintézisét, míg a katabolizmus az izomszövetek lebontását jelenti, mely folyamat abban az esetben fordul elő, amikor a fehérje szintézise megáll a rossz táplálkozás miatt.

Egyes vitaminoknak fontos szerepe van az izmok építésében, növekedésében, a csontok szilárdságában, egyszóval a szervezet számára minden olyan folyamatban jelen kell lenniük, amikor alkalmazkodnia kell a fokozott izommunkához úgy, hogy közben egészsége ne károsodjon.

Folsav
A szervezetnek folsavra van szüksége az aminosavak cisztein, szerin, glicin és hisztidin szintéziséhez. A folsav és a B-12 vitamin együttesen segíti elő a metionin nevű aminosav előállítását.

C-vitamin
A C-vitaminnak különleges szerepe van, mivel részt vesz egy fehérje, a kollagén szintézisében. A szervezetben lévő fehérje körülbelül egynegyede kollagénből áll, ami egy nagyon erős fehérje és a bőr, az erek, a kötőszövetek, a csontok és a fogak építésére és megerősítésére szolgál. Ezen kívül a kollagén védi és támogatja a szerveket is. Bár eredendően a C-vitamin más szerepet tölt be a szervezetben, hiány tünetei összefüggnek a kollagén elvesztésével.

B1-vitamin
A tiamin részt vesz a fehérjék anyagcseréjében, elősegíti az izomtömeg növelését. Szerepe abban nyilvánul meg, hogy testmozgás vagy súlyemelés során a tiamin oxigént hordoz a sejtekhez és a szövetekhez, megakadályozva a tejsav felhalmozódását, mely az izmok fáradásáért felelős.

B2-vitamin
A B2-vitamin - más néven riboflavin - metabolizálja a glükózt és a zsírsavakat, biztosítva a szükséges energiát az izomnövekedéshez.

B3-vitamin
A niacin az energia-anyagcseréhez elengedhetetlen, továbbá fokozza a perifériás értágulást, ezáltal növeli a növekvő és fejlődő izmok oxigéntartalmát.

B6-vitamin
A piridoxin növeli a glükóz metabolizmusából, valamint a fehérje-anyagcseréből származó energiaszinteket.

B7-vitamin
A biotin rendkívül fontos a glükóz metabolizmus szempontjából. Ez biztosítja a növekvő sejtek és szövetek számára a szükséges energiát a fehérjeszintézis végrehajtásához.

B12-vitamin
A B-12 vitamin segíti a fehérjék és zsírok metabolizációját, ezen kívül fontos szerepet játszik a vörösvérsejtek előállításában is, amelyek az oxigént szállítják az izmokhoz. Ez a tápanyag az egészséges neurológiai funkciót is támogatja, amely az izomszabályozáshoz szükséges.

A-vitamin
Az A-vitamin a glükóz glükogénná történő átalakításához járul hozzá. A tárolt glikogént az izmok az edzés során használják fel, ezzel megakadályozva a fáradtságot.

E-vitamin
Az E-vitamin segít megelőzni a lipidek oxidációját a sejtfalban és védi a membrán stabilitását. Ezenkívül az edzés szabad gyököket termel, amelyek károsítják az izomsejteket, ezért csak a sok antioxidáns - így az E-vitamin - az, ami segít a védelemben, elősegítve a gyorsabb izomregenerációt.

D-vitamin
Egyes tanulmányok szerint a D-vitamin javíthatja az izomerőt, valamint fenntarthatja az izmok egészségét. A D-vitamin ezen kívül segíti a kálcium felszívódását is, mely jó hatással van a csontokra.

forrás:
www.livestrong.com
www.gustrength.com
www.medicalnewstoday.com
www.vitamindwiki.com


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2017-12-06

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Triptofán
Bejegyezve: 2018-04-26
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Valin
Bejegyezve: 2018-04-25
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A glükóz szerepe a szervezetben
Bejegyezve: 2018-04-24
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A tej, mint fehérjeforrás
Bejegyezve: 2018-04-23
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.