Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Túlzott fehérjebevitel hatásai

Túlzott fehérjebevitel hatásai

A túlzott fehérjebevitel kérdése leginkább azokat a sportolókat, bodybuildereket érinti, akik az izomtömeg növelése érdekében meghaladják az egyébként számukra ajánlott napi fehérje mennyiséget.

A túlzott fehérjebevitel egészséget károsító hatásáról egyre többen beszélnek, így egyes megfigyelések alapján fáradtságot, rossz hangulatot és más kedvezőtlen jelenségeket okozhat és akár a veséket is károsíthatja. (1)

További megfigyelések bizonyítják is a következő állítást, mely szerint mivel minden gramm fehérje 4 kalóriát tartalmaz, amennyiben 100 gramm fehérjét fogyaszt, de a szervezet csak 50 grammot használ, a szervezet a további 200 kalóriát tartalmazó fehérjét eltárolja zsírként, vagyis súlytöbbletet okoz.(2)

Mindemellett egyéb hosszabb távú hatásokkal is számolhatunk a túlzott fehérjebevitel mellett az ún. Atkins diéta esetén is, ugyanis egyes fehérjeforrások, így különösen a húsfélék melyeknek magas a koleszterin szintje, növelhetik a szívbetegségek esélyét. (3)

Általánosságban elmondható, hogy sportolók esetében az ideális tápanyagbevitelnek a 10-35 %-a elegendő fehérjebevitelt biztosít. A nagy erőkifejtést igénylő sportoknál, ahol rendszeresen súlyokat emelnek az izom megszerzése miatt már többet kell fogyasztaniuk. Példaként említve csak a futókat és a kerékpározókat, akik nem bodybuilderek, de folyamatosan erőt fejtenek ki edzéseik közben az American Collage of Sports Medicine ajánlása szerint a napi fehérjebevitel 1,2-1,7 g/ttkg között mozog. Az ennél nagyobb mennyiségű fehérjefogyasztással leginkább a testépítők esetében találkozhatunk, akik 2 g/ttkg felett fogyasztanak.(4)

forrás(1):www.prevention.com/eatclean/eat-too-much-protein
forrás(2):healthyeating.sfgate.com/three-problems-associated-much-protein-intake-6546.html
forrás(3):www.webmd.com/diet/guide/high-protein-low-carbohydrate-diets
forrás(4):ACSM’s Consumer Information Committee, American College of Sports Medicine, 2015.


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2017-04-29

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Izomépítés gyorsan
Bejegyezve: 2017-12-14
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán izomépítés
Bejegyezve: 2017-12-13
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán testépítő étrend tippek
Bejegyezve: 2017-12-12
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Így csinálj browniet karácsonyra a gyúrós haveroknak!
Bejegyezve: 2017-12-12
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.