Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Teljes és nem teljes értékű fehérjék

Teljes értékű fehérjék

Tudtad, hogy akkor teljes értékű (komplett) egy fehérje, ha mind a kilenc esszenciális aminosavat tartalmazza? A fehérjék a szervezetbe kerülve aminosavakká bomlanak, amelyekből felépülnek az emberi fehérjék.

Az állati eredetű fehérjék tartalmazzák csak mind a 9 esszenciális aminosavat egyszerre, így a táplálkozás szempontjából fontos hús, tej- és tejtermékek, tojás, hal nélkülözhetetlenek az egészséges táplálkozásból. A teljes értékű fehérjéknek a legmagasabb a biológia értéke.

Nem teljes értékű fehérjék

Azokat a nyersanyagokat, amelyek nem tartalmazzák valamelyik esszenciális aminosavat , vagy nem megfelelő mennyiségben tartalmazzák, inkomplett fehérjeforrásnak nevezzük. A növényi eredetű fehérjeforrások nem teljes értékűek.

Mindazok számára, akik vegán életmódot folytatnak vagy diétát tartanak, többféle növényi eredetű fehérjeforrásokból kell pótolniuk a szükséges tápanyagot. Fontos azonban figyelembe venniük, hogy a növényi fehérjékből hiányoznak bizonyos esszenciális aminosavak, ezért érdemes tudatosan kombinálni étkezéseiket többféle növényi forrásokkal.

A helyes fehérje ellátás

A helyes fehérje ellátás lényege, hogy az inkomplett fehérje forrásokat más fehérjeforrásokkal egészítjük ki. Legcélszerűbb, ha a növényi eredetű fehérjéket kiegészítjük állati eredetű fehérjékkel, mely által megnöveljük azok biológiai értékét. A komplettálás esetében fontos tényező, hogy a különböző eredetű fehérje források azonos időpontban kerüljenek a szervezetbe, vagyis ételeinket ennek figyelembe vételével készítsük el.

forrás: Henter Izabella, Dr. Mramurácz Éva, Szabó Zsuzsanna, Táplálkozástani és élelmezéstani ismeretek, Líceum Kiadó, Eger, 2013.


Kategóriák: Fehérje forrás Bejegyezve: 2017-06-12

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Kalcium (Ca)
Bejegyezve: 2017-09-11
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Céklás fehérje turmix edzés után
Bejegyezve: 2017-08-21
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A szója, mint fehérje forrás
Bejegyezve: 2017-08-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán banánkenyér
Bejegyezve: 2017-07-28
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.