Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Sportolók vitaminszükséglete

Sportolók vitaminszükséglete Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a mai élelmiszerek már nem tartalmaznak annyi vitamint és egyéb tápanyagot, amelyek elegendőek lennének a megnövekedett igénybevétel miatt, kiváltképpen nem tudhat egyik sportoló sem annyit természetes formában szervezetébe juttatni ezekből az anyagokból, amennyi az megfelelő lenne azok szinten tartásához.

A hobbi szinten illetve a hivatásszerűen végzett sportokhoz is ajánlott különböző vitaminokat akár megnövekedett mennyiségben pótolni, melyek nem csak a szervezet oxidatív stresszel szembeni védekező képességét segítik elő, hanem még energiát is képesek adni.

Nézzük melyek a legfontosabb vitaminok, amelyekre mindenképpen szükségük van:

  • A-vitamin: jelenléte kiemelten fontos, hiszen elősegíti a fehérje szintézis által az izomnövekedést, de mindemellett nagy segítséget nyújt a glikogén előállításban, mely az intenzív terhelés közben támogatja a szervezetet. Továbbá hozzájárul a bőr és a nyálkahártya egészségének fenntartásában és a szemünk egészségéhez.
  • B-vitaminok: voltaképpen az összes B-vitaminra szüksége van a sportolóknak. Röviden megemlítve egy csoportjainak funkcióit: a B1- vitamin fokozza a teljesítőképességet, hozzájárul az izomnövekedéshez, A B2-vitamin növeli az izomtömeget, B3-vitamin elősegíti a zsírégetést, B12- vitamin részt vesz az izomösszehúzódásban és a koordinációban. Egyes kutatások szerint nincs szoros összefüggés a sport és a megnövekedett B-vitamin szükséglet között ám mégis tényszerű, hogy a B12-vitamin és a folsav súlyos hiánya vérszegénységet és alacsonyabb állóképességet eredményezhet.
  • C-vitamin: sejtmegújító, sejtnövekedést elősegítő hatású, továbbá támogatja az immunrendszert, elősegíti a regenerálódást és segít a vas felszívódásában.A hosszantartó megerőltető edzések fokozzák a sportolók napi C-vitamin szükségletét.
  • D-vitamin: fontos a kálcium és a foszfor felszívódásához, valamint a csontok fejlődéséhez, egészségének fenntartásához. Legjobb forrása a napfény. Azoknak az atlétáknak, akik elsősorban teremben edzenek fokozódhat D-vitamin szükségletük.
  • E-vitamin: zsírban oldódó vitamin, mely erős antioxidáns tulajdonságú, fő feladata a szabad gyökök által okozott kérsodoások elleni küzdelem. Állóképességi sportolóknak kifejezetten szüksége van erre a vitaminra. Antioxidáns hatása miatt azonban érdemes az ajánlott napi beviteli értéket nem meghaladni.
  • K-vitamin: jelentőssége leginkább a sportsérülések esetében nyilvánul meg, ugyanis a K-vitamin fontos szerepet játszik a véralvadásban. Zsírban oldódó vitamin.

forrás(1):www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129136/
forrás(2):leonmeadmd.com/sports-medicine-nutrition-vitamins
forrás(3):www.medscape.com


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2017-05-02

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Izomépítés gyorsan
Bejegyezve: 2017-12-14
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán izomépítés
Bejegyezve: 2017-12-13
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán testépítő étrend tippek
Bejegyezve: 2017-12-12
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Így csinálj browniet karácsonyra a gyúrós haveroknak!
Bejegyezve: 2017-12-12
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.