Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Sportitalok avagy az izotóniás italok

A sportitalok gyakran tartalmaznak szénhidrátot cukor formájában, valamint elektrolitokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, néha proteineket és koffeint.

Mikor használják a sportitalokat?

Sportitalok Az emberek sportitalokat használnak az izzadás következtében elveszített elektrolitok és víz pótlása érdekében.
Az elektrolitok olyan ásványi anyagok, mint például a kálium, a kalcium, a nátrium és a magnézium, amelyek megtartják a test megfelelő folyadék egyensúlyát. A sportitalok a szénhidrátot is visszaállítják, amelyet a szervezet az edzés során elhasznál.

A sportital nem azonos az energiaitallal

A sportitalok, más néven izotóniás italok teljesen másak, mint az energiaitalok. Gyakran keverik össze őket, pedig mindkettő másra alkalmas. Míg a sportitalok vitaminokkal és ásványi anyagokkal járulnak hozzá a szervezet teljesítőképességének fokozásához, addig az energiaital nem tartalmaz vitaminokat és ásványi anyagokat, viszont koffeint annál inkább.

A nagyfokú verejtékezés miatt van szükség a sportitalokra

Az elektrolitok - beleértve a nátriumot és a káliumot - befolyásolhatják a testben lévő víz mennyiségét és az izomzat működését. Ha az elektrolit szintje túl alacsony, akkor izomgörcshöz és fejfájáshoz vezethet.

Az elektrolitok a verejtékezés folyamán távoznak a szervezetből, ezért akár edzés közben, akár edzés után könnyen pótolhatjuk elvesztett elektrolitokat sportitalok formájában. Amennyiben a sportitalt választjuk az elektrolitok pótlására, akkor érdemes megnézni a termék címkéjét, melyen a nátrium és kálium, valamint szénhidrát tartalomra érdemes figyelni, mely alapvetően fontos, hogy tartalmazza kiválasztott italunk.

Amikor a szervezet kalóriát éget bizony szénhidrátokra is szüksége van az elveszett energia cseréjéhez, így minél hosszabb az edzés, annál több szénhidrátra van szükség. Ezért is érdemes megfontolni fogyasztását, ugyanis a sportitalok esetenként sok cukrot tartalmazhatnak amely megnehezíti a fogyást.

Nem csak a sportitalok jelentik a megoldást vagy mégis?

Nem szükséges egyértelműen a sportitalokra támaszkodni a hosszútávú edzéskor, hiszen a nátrium és a kálium sok ételben is megtalálható, így a kiegyensúlyozott étkezés a testmozgás után is elősegíti az elektrolitok és más tápanyagok feltöltését. Sportolás után például a tej különösen jó kálium-, szénhidrát- és fehérje forrás, valamint a banán és az alma szintén jó forrása az elektrolitok és a szénhidrátok pótlására.

Gyakran felmerül a kérdés, hogy a víz mennyire elégíti ki a szervezet igényeit, de mindenkor egyértelműen mondható, hogy a tiszta, szűrt víz a legjobb ital, amellyel testünket hidratálhatjuk a testmozgás előtt, alatt és után, mivel könnyen hasznosítható a szervezet számára. A víz tehát soha nem rossz választás, de előnyei vannak a sportitaloknak is, hiszen a hosszú időtartamú edzések miatt akár edzés közben is fontossá válhat az elektrolitok pótlása.

forrás:
www.webmd.com
www.livescience.com
www.fitday.com


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2017-11-08

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.