Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Miért fontosak a B-vitaminok?

Elmondható, hogy a B-vitaminok mindegyikére szüksége van a szervezetnek ahhoz, hogy egészségesen működjön. Említésként a B-vitaminok közül a B1, a B2 és a B3 kiemelkedő jelentősséggel bír abban a folyamatban, amikor a táplálék energiává alakul át. A B-vitaminok mindegyike vízoldékony, leggyakrabban húsokban és gabonafélékben fordulnak elő. Az intenzíven sportolók számára mindenképpen szükséges figyelni mennyiségére.

A szükséges napi ajánlott B-vitamin bevitel könnyen biztosítható változatos étrend mellett, viszont akár a stressz miatt nagyon gyorsan képes kiürülni a szervezetből, de bizonyos gyulladáscsökkentők, antibiotikumok szedése közömbösítheti is azokat.

A folyamatos B-vitamin ellátottságunk gondoskodik arról, hogy szervezetünket megvédjük bizonyos betegségektől is. Ezért a B-vitaminnal kapcsolatos tudományos munkák leginkább arra irányulnak, hogy a B-vitaminok a szervezetben lévő mennyiségének folyamatos egyensúlyban tartásával, milyen betegségek kialakulásának kockázata csökkenthető illetve az ajánlott napi mennyiségek növelésével egyes B-vitaminok esetében a már kialakult betegségeket milyen módon befolyásolhatóak.

  • B1-vitamin (tiamin): az izmok és az idegek egészséges működéséhez szükséges.
  • B2-vitamin (riboflavin): biztosítja a normál növekedést, szerepe van a vörösvérsejt, a glikogén, valamint a szteroidok (férfi és női nemi hormonok) előállításában, de segíti a vas felszívódását és még a memóriát is javítja.
  • B3-vitamin (niacin): felszabadítja a zsírsavakat ezáltal csökkenti a koleszterinszintet. Segít a szív és érrendszer egészségének fenntartásában.
  • B5-vitamin (pantoténsav): növeli a vitalitást és a sejtek energia termelését, csökkenti a stresszt és a különböző gyulladásokat. A B5-vitamin segíti a kortizol nevű hormon termelődését, mely a zsírlebontásban játszik szerepet.
  • B6-vitamin (pyridoxin): hozzájárul a nem alapvető aminosavak előállításához, a többi B-vitaminnal együtt alkalmazva erősíti az immunrendszert, részt vesz a fehérjék, a lipidek és a szénhidrát átalakításában. Összesen több, mint 100-féle sejtszintű reakcióban játszik szerepet.
  • B7-vitamin (biotin): részt vesz a cukor felhasználásában, a fehérje-anyagcserében, a szénhidrát-anyagcserében, az aminosav anyagcséjében és a koleszterin-anyagcserében.
  • B8-vitamin (kolin): elősegíti a zsírsavak felhasználódását, védi az ereket a koleszterin lerakódástól, segíti a szervezet méregtelenítését.
  • B9-vitamin (folsav): a vérszegénység legjobb ellenszere.
  • B12-vitamin (kobalamin): fontos szerepe van a sejtek növekedésében és osztódásában, egyes zsírsavak lebontásában, közreműködik továbbá a fehérje- és cukoranyagcserében. A B12-vitamin elősegíti továbbá az aminosavak fehérjékbe való beépülését valamint fokozza azok hasznosítását. A B12 vitamin elsődlegesen az állati eredetű fehérjékben található meg, így a vegetáriánus étrendet követők számára kiemelten fontos a pótlása.

forrás(1):www.naturemade.com
forrás(2):hu.wikipedia.org


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2017-11-06

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Triptofán
Bejegyezve: 2018-04-26
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Valin
Bejegyezve: 2018-04-25
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A glükóz szerepe a szervezetben
Bejegyezve: 2018-04-24
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A tej, mint fehérjeforrás
Bejegyezve: 2018-04-23
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.