Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Miért fontos ásványvizet innunk?

Miért fontos ásvánívizet innunk?

Az ásványvíz fogyasztásával hozzájárulunk ahhoz, hogy a szervezet számára is fontos ásványi anyagok és nyomelemek mennyiségét folyamatosan egyensúlyban tartsuk.

Az egészséges életmód szabályai szerint kiemelt figyelmet kell fordítanunk a következőekre:

  • Fontos, hogy a napi folyadékbevitelünknek eleget tegyünk, mely átlagosan 2-3 litert jelent, de nagyobb fizikai aktivitás mellett így a sportolóknak ennél többre is szüksége van. (1)
  • A napi folyadékbevitel minimum felét érdemes természetes eredetű ásványvízzel vagy forrásvízzel pótolni a többi egyéb táplálékból is származhat - így gyümölcsökből, zöldségekből, főzelékből, stb.

Az egészséges emberek bármilyen ásványvizet fogyaszthatnak. Egyes ásványvizek illetve gyógyvizek különböző összetételüknek köszönhetően pedig meghatározott betegségekre is célzottan alkalmasak.

A víz szerepe az emberi szervezetben:

  • segít a tápanyagok felszívódásában,
  • az élelmiszereket energiává alakítja,
  • védi a szerveket és az ízületeket,
  • segít az oxigén és a táplálék sejtekhez történő eljuttatásában (2),
  • fontos szerepe van a salakanyagok eltávolításában,
  • hőszabályozó szerepével biztosítja a közel állandó belső hőmérsékletet,
  • biztosítja a vérkeringést és a vér sav-bázis egyensúlyát,
  • továbbá a vízfogyasztás létfontosságú az agyi funkciók fenntartásához is. (1)

Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal ajánlása szerint átlagos életmód mellett a napi ajánlott vízfogyasztás a következő:

  • 14 év feletti kamaszok és felnőtt férfiak: napi 2,5 liter,
  • felnőtt nők: 2 liter. (1)

Sportolás közben jelentős a vízveszteség

Az aktív mozgás és izommunka nem csak folyadék vesztéssel jár, hanem az ásványi anyagok is gyorsabban elhasználódnak illetve kiürülnek a szervezetből, ezért érdemes minél hatékonyabban ásványvízzel pótolni azokat. Érdekességképpen megemlítendő, hogy verejtékezés során leginkább a nátrium, a kálium, a magnézium, a vas és a cink azok az ásványi anyagok, melyek távoznak a szervezetünkből.

Folyadékveszteség sportáganként szokásos terhelés mellett néhányat megemlítve (1):

  • 100 m futás: 0,15 liter,
  • vívás: 3,0 liter,
  • kosárlabda: 1,7 liter.

Mennyi vizet igyanak a sportolók?

Sportolásnál kifejezetten fontos, hogy még a szomjúságérzet előtt pótolni kell a folyadékot, ugyanis a folyamatos folyadékpótlással tudják csak elérni, hogy az izomzatba megfelelő mennyiségű oxigén kerüljön. A folyamatos folyadékpótlás így a sportolóknak edzés előtt, közben és után is kiváltképpen szükséges, egyszerre nem túlzóan nagy mennyiségben, hanem több kisebb részletben - kb. 0,2 liter szükséges alkalmanként.(1)

A vízfogyasztás ajánlott napi mennyisége a fizikai megterheléstől függően sportáganként változik, de mindenképpen nagyobb mennyiségben ajánlott, mint az előzőekben említett átlagos életmódot folytatók esetében.

Az ásványvíz a folyadékbevitel természetes forrása, ezért egy igazi kincs a számunkra.

forrás(1): www.asvanyvizek.hu
forrás(2): Kremmer Zoltán, Az ásványvizek élettani hatásai, qualyteam.eu


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2017-06-07

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Izomépítés gyorsan
Bejegyezve: 2017-12-14
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán izomépítés
Bejegyezve: 2017-12-13
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán testépítő étrend tippek
Bejegyezve: 2017-12-12
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Így csinálj browniet karácsonyra a gyúrós haveroknak!
Bejegyezve: 2017-12-12
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.