Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Ketogén diéta

A ketogén diéta egy nagyon alacsony szénhidráttartalmú, magas zsírtartalmú étrend, amely sok hasonlóságot mutat az Atkins és az alacsony szénhidráttartalmú diétákkal.

A szénhidrát bevitel drasztikus csökkentése és annak a zsírral való helyettesítése

Alapvetően ez a diéta azon alapszik, hogy a szénhidrát csökkentése a testet a ketózis metabolikus állapotába helyezi. Ha ez megtörténik, a test hihetetlenül hatékonyan fog energiát égetni. A májban lévő ketonok a diéta során zsírrá alakulnak, ami képes az agy számára energiát szolgáltatni.

A ketogén étrend egyik előnye, hogy nagy mértékben csökkenti a vércukorszintet és az inzulinszintet, így a szervezet a szénhidrátból kevesebb energiát vesz el.

A ketogén étrend számos változata létezik

  • Standard ketogén diéta (SKD): Ez egy nagyon alacsony szénhidrátszintű, mérsékelt fehérje és magas zsírtartalmú diéta. Általában 75% zsírt, 20% fehérjét és csak 5% szénhidrátot tartalmaz.
  • Ciklikus ketogén diéta (CKD): Ez a diéta ciklikusan váltogatja az időszakot, mely szerint például 5 ketogén nap után 2 magas szénhidrát napot tartanak követői.
  • Célzott ketogén étrend (TKD): Ez a diéta lehetővé teszi szénhidrátok hozzáadását az edzések előtt, vagy után.
  • Nagy fehérjetartalmú ketogén étrend: Ez hasonló a hagyományos ketogén diétához, de több fehérjét tartalmaz. Az arány gyakran 60% zsír, 35% fehérje és 5% szénhidrát.

Érdemes tudni, hogy bár a standard és a magas fehérjetartalmú ketogén étrendeket vizsgálták széles körben, a ciklikus vagy célzott ketogén diétákat fejlettebb módszereknek tartják, melyeket elsősorban a testépítők vagy a sportolók követnek. De mivel a szokásos ketogén diéta a leginkább kutatott étrend ez az a típus, melyet leginkább ajánlanak a típusok közül.

A ketogén étrend segíthet a súlycsökkentésben

A ketogén étrend hatékony módja a testsúlycsökkenésnek és egyes betegség kockázati tényezőinek csökkentésére is alkalmazzák.

Egyes kutatások azt mutatják, hogy a ketogén étrend jóval eredményesebb az ajánlott alacsony zsírtartalmú diétákkal szemben, emellett pedig a ketogén étrend növelheti az inzulin érzékenységet és zsírégetést, ami drasztikus javulást eredményez a 2-es típusú cukorbetegségben és prediabéteszben. Azonban a ketogén diétának más egészségügyi előnyei is ismeretesek.

A ketogén étrend valójában neurológiai megbetegedések, például epilepszia kezelésére szolgáló módszer

Tanulmányok kimutatták, hogy a ketogén diéta számos különböző egészségügyi állapotban előnyös lehet így szívbetegség, rák kezelésére, Alzheimer-kór esetén ahol az étrend alkalmazásával csökkennek a kór tünetei és lelassíthatja a betegség progresszióját, epilepszia esetén csökkenti a rohamok számát, Parkinson-kór esetében, csökkenti a kór tüneteit, agysérülések esetén az étrend csökkentheti az agyrázkódás tüneteit, akne esetén pedig az alacsonyabb inzulinszint és kevesebb cukor fogyasztása miatt elősegítheti annak gyógyulását.

Bár a ketogén diéta előnyös lehet azok számára, akik túlsúlyosak, cukorbetegek, vagy azoknak akik javítani kívánják metabolikus egészségüket, kevésbé alkalmas az elit sportolóknak vagy azoknak, akik nagy mennyiségű izomzatot vagy súlyt kívánnak növelni. Továbbá, mint minden diéta ez is csak akkor fog működni, ha következetesen és hosszú távon alkalmazzuk. Alkalmazása előtt pedig érdemes táplálkozási szakértő, vagy orvos véleményét kikérni.

forrás: www.healthline.com


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2018-01-25

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.