Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Kálium (K)

A kálium nem csak a salakanyagok kiürítésében segíti a szervezetet, de az allergia tüneteinek enyhítésében is szerepe van. A kálium azon felül, hogy szabályozza a szervezet folyadékháztatását, a legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a vizelettel távozó kálcium gyors kiürülését.

A kálium további szerepe a szervezetben:

  • közreműködik a fehérje szintézisben
  • részt vesz a zsírok raktározásában
  • szabályozza a szervezet vízháztartását
  • segíti az idegek és az izmok ingereinek továbbítását
  • stabilizálja a vérnyomást
  • segíti a vese méregtelenítő folyamatát.

A nátrium és a kálium egyensúlyára azért van szükség, hogy az idegek és az izmok zavartalanul tudjanak működni.

A kálium több gyümölcsben és zöldségben is megtalálható, így a citrusfélék, a banán, a dinnye, az őszibarack, a papaja, a gránátalma, valamint a burgonya, a paradicsom, a paprika, a retek, a spenót, a vízitorma fogyasztásával gondoskodhatunk a napi kálium bevitelünkről természetes formában.

A káliumnak nincs megállapítva RDA-ja, viszont van egy referencia értéke, mely felnőtteknek 3500 mg és ez a mennyiség akár két banán elfogyasztásával is fedezhető.

Kálium kiegészítésre csak orvosi utasítás esetén van szükség, mivel túlzott bevitele akár mérgezést is okozhat. De indokolt esetben, így agyvérzés gyanúja, vagy magas vérnyomás esetén többlet bevitele javíthatja a betegek állapotát. Egyéb esetben, így tartós fizikai munka, hosszabb ideig fennálló szellemi stressz, de akár a túlzott cukorfogyasztás kálium hiányhoz vezethet.

forrás:
(1)Kürti Gábor, Vitamin Abc, Puedlo Kiadó, 2004.
(2)Amanda Ursell, Vitaminok és ásványi anyagok, fordította: Medgyesy Zsófia, M-Érték-Kiadó Kft, Budapest, 2004.
(3)Dr. Siegfried Schlett, A 100 legfontosabb élelmiszer, fordította: Striker Judit, M-Érték Kiadó Kft., Budapest, 2008.


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2018-03-29

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Triptofán
Bejegyezve: 2018-04-26
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Valin
Bejegyezve: 2018-04-25
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A glükóz szerepe a szervezetben
Bejegyezve: 2018-04-24
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A tej, mint fehérjeforrás
Bejegyezve: 2018-04-23
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.