Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Kálium (K)

A kálium nem csak a salakanyagok kiürítésében segíti a szervezetet, de az allergia tüneteinek enyhítésében is szerepe van. Emellett a kálium azon felül, hogy szabályozza a szervezet folyadékháztatását, az egyik legfontosabb feladata, hogy megakadályozza a vizelettel távozó kálcium gyors kiürülését.

A kálium további szerepe a szervezetben:

  • közreműködik a fehérje szintézisben
  • részt vesz a zsírok raktározásában
  • szabályozza a szervezet vízháztartását
  • segíti az idegek és az izmok ingereinek továbbítását
  • stabilizálja a vérnyomást
  • segíti a vese méregtelenítő folyamatát.

A szervezetben a nátrium és a kálium egyensúlyára is szükség van, hiszen az idegek és az izmok csak ebben az állapotban tudnak zavartalanul működni.

Szerencsére a kálium több gyümölcsben és zöldségben is megtalálható, így a citrusfélék, a banán, a dinnye, az őszibarack, a papaja, a gránátalma, valamint a burgonya, a paradicsom, a paprika, a retek, a spenót, a vízitorma fogyasztásával gondoskodhatunk a napi kálium bevitelünkről természetes formában.

A káliumnak nincs megállapítva RDA-ja, viszont van egy referencia értéke, mely felnőtteknek 3500 mg amely mennyiség akár két banán elfogyasztásával is könnyen fedezhető.

Kálium kiegészítésre pedig csak orvosi utasítás esetén van szükség, mivel túlzott bevitele akár mérgezést is okozhat. De indokolt esetben, így agyvérzés gyanúja, vagy magas vérnyomás esetén többlet bevitele javíthatja a betegek állapotát. Egyéb esetben, így tartós fizikai munka, hosszabb ideig fennálló szellemi stressz, de akár a túlzott cukorfogyasztás kálium hiányhoz vezethet, mely esetekben szintén érdemes lehet a kálium tartalmú élelmiszerek fogyasztására odafigyelni.

forrás:
(1)Kürti Gábor, Vitamin Abc, Puedlo Kiadó, 2004.
(2)Amanda Ursell, Vitaminok és ásványi anyagok, fordította: Medgyesy Zsófia, M-Érték-Kiadó Kft, Budapest, 2004.
(3)Dr. Siegfried Schlett, A 100 legfontosabb élelmiszer, fordította: Striker Judit, M-Érték Kiadó Kft., Budapest, 2008.


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2018-03-29

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.