Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Hogyan kerüld el az izombontást?

Alapvetően a fehérjék nem energia források a szervezet számára, de vannak bizonyos negatív esetek, amikor ezt a feladatot látják el. Azt a folyamatot, amikor a szervezet a fehérjéket energiaigénylés céljából használja fel, fehérjebontásnak nevezzük.

Ezt az állapotot viszont érdemes elkerülni, mivel a szervezet ezt a műveletet leginkább az izomban lévő szerkezeti fehérjék rovására teszi, mely az izomzat leépülését eredményezi.

Néhány alapvető szabály betartásával az izombontás elkerülhető!

Főétkezésekhez mindig fogyassz fehérjét!

Amennyiben naponta több alkalommal biztosítjuk táplálék formájában a szervezetünknek szükséges fehérjéket, úgy nem fog fehérjehiányos-állapot fellépni. Ez nagyon fontos, ugyanis a szervezet nem tudja raktározni a fehérjét. A folyamatos fehérje kínálat mellett csak a folyamatos fehérje felvételt tudja biztosítani. Jellemzően 12 óra fehérjétől mentes táplálék mellett is kialakulhat ez az állapot. A sportolóknak ezért ajánlott naponta minimum háromszor, megfelelő mennyiségű és biológiai értékű fehérjét táplálék formájában fogyasztaniuk.

Ne vidd túlzásba az edzést!

A fehérjebontás másik esete, amely kifejezetten a nehéz fizikai munkát folytatók és a sportolók számára okozhat gondot. Ekkor a túlságosan sokáig tartó mozgás, edzés okozza ezt a nem kívánt állapotot. Ezért nagyon is fontos, hogy nem csak a helyes táplálkozás - így a fehérjebevitel - legyen folyamatos, hanem a fizikai aktivitás időtartama se legyen túl sok. A fehérjebontás a sportok közül kiemelve a súlyzós erőfejlesztő programok esetében 120 percen túlmenően, valamint az állóképességi tréningek esetén a 3 órát meghaladó edzéseken okozhatnak izomvesztést.

forrás: Dr. Osváth Péter, Sportegészségügyi Ismeretek, 2009.


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2018-01-04

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Nők és az izomnövelés
Bejegyezve: 2018-02-16
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Magas fehérje tartalmú brokkoli leves
Bejegyezve: 2018-02-15
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Brokkoli az egészséges étrendben
Bejegyezve: 2018-02-14
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id B1-vitamin (tiamin)
Bejegyezve: 2018-02-13
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.