Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
A glükóz szerepe a szervezetben

A glükóz egy monoszacharid, amely fontos részét képezi étrendünknek. Szénhidrát fogyasztásakor, akár egy darab kenyérre is gondolhatunk, a test az ételt apró molekulákká alakítja, beleértve a glükózt is, amelyet a szervezet elnyel. Ezután a glükóz belép a véráramba és a szervezet minden részébe eljutva teljesíti alapvető céljait.

A glükóz egy kicsi, egyszerű szerkezetű cukor, ám annál fontosabb
Elsődleges energiaforrásként szolgál különösen az agy, az izmok és számos más szervek és szövetek számára. A glükóz a szervezet nagyobb szerkezeti molekuláinak építőelemeként is szolgál, mint például a glikoproteinek és a glikolipidek.

Az emberi test szorosan szabályozza a glükózszintet. A rendellenesen magas vagy alacsony szintek súlyos, potenciálisan életveszélyes szövődményeket okozhatnak.

A glükóz csak akkor tud a sejtekbe jutni, ha inzulin is van a véráramban. Miután eszünk, a vércukor koncentráció emelkedik, a hasnyálmirigy automatikusan inzulálja az inzulint, hogy a glükóz belépjen a sejtekbe. Ahogy egyre több sejt kap glükózt, a vércukorszint ismét visszatér a normális szintre.

Hőmérséklet szabályozó hatás
A glükóz elsődleges funkciója az élettani folyamatok, például a légzés, az izomösszehúzódás és relaxáció, a szívritmus és a testhőmérséklet szabályozásának biztosítása. Az Oklahoma State University Cooperative Extension Service szerint a test által igényelt energiának körülbelül a felét a glükóz és a glikogén nevű tárolt szénhidrát biztosítja.

Üzemanyag az agynak
Az agy, a neuronok és a vörösvérsejtek fejlődése a glükózt használja energiához. Ha a szénhidrátok bevitele nem kielégítő, akkor a szervezet a glikogénraktárakra támaszkodik, hogy az üzemanyagot biztosítsa az agy számára. Miután ezek a raktárak kiürültek, a szervezet elkezdi megbontani az izomszövetet, hogy glükózhoz jusson. Ezért a szénhidrátok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára.

Napi szénhidrát szükségletünk körülbelül átlagosan 50-175 gramm kell, hogy legyen annak érdekében, hogy megakadályozzuk az izmok lebontását.

Izomfűtőanyag
A vázizmok a testtömeg körülbelül 30-40% -át teszik ki, s ezek nagy mennyiségű glükózt használnak fel a testmozgás során. Az agytól eltérően a vázizmok glikogén formájában tárolják a glükózt, mely gyorsan lebomlik a fizikai igénybevétel idején. Az izomszövet általában nagy mennyiségű glükózt szív el a véráramból az edzés során.

Tüzelőanyag más szövetekhez és szervekhez
Az agy és a vázizmok mellett más fontos szervek és szövetek is elsődleges vagy kizárólagos tüzelőanyagként a glükózra támaszkodnak. Ilyenek például a szaruhártya, a szemlencse és a retina, valamint a vörös és fehérvérsejtek.

Szerkezeti szerepek
Az energia termelésben betöltött szerepe mellett az emberi szervezet a glükózt más anyagokkal együtt egyéb fontos szerkezeti molekulák előállítására is felhasználja. Például a glikoprotein kollagén fehérjéből és egyszerű cukrokból áll, beleértve a glükózt is. A kollagén pedig a bőr, az izmok, a csontok és más testszövetek alapvető szerves molekulája. Más glikoproteinek pedig fontos szerepet játszanak a test idegeinek fejlesztésében és fenntartásában. A zsír és a cukor építőköveiből álló glikolipidek a test egyes sejtjeit körülvevő membránok alapvető összetevői, valamint ezen sejtek szerkezeti elemei is.

A glikémiás index
A glikémiás index iránymutatást jelent az embereknek, hogy olyan ételeket fogyasszanak, amelyek nem változtatják meg hirtelen és nagy mértékben a vércukorszintjüket. Az olyan élelmiszerek, amelyek a vércukorszintet drasztikusan megemelik, például a cukorkát, ezeknek magas a glikémiás indexük. Azok pedig, amelyek minimalizálják az ingadozásokat, mert lassan engedik felszabadulni az energiát, az alacsony glikémiás indexűek közé tartoznak.

forrás:
sciencing.com
www.medicalnewstoday.com
www.livestrong.com


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2018-04-24

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.