Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Fehérje edzés előtt és után

Az edzés előtti és utáni fehérje bevitel fontosságáról különböző kutatások mind a saját igazukat vallják, így elég nehéz eldönteni vajon melyik utat is válasszuk, mi a helyes a táplálkozásban, hogyan kell azt kialakítani úgy, hogy az aktív testmozgás mellett elérjük a kívánt céljainkat. Ahhoz, hogy könnyebben el lehessen dönteni mi is számunkra a legmegfelelőbb érdemes jobban belelátni mi hogyan is működik a szervezetben.

A fehérjeigény általános megközelítése

Alapvetően a szervezetnek szüksége van mind a 9 esszenciális aminosavra táplálék formájában, hiszen csak így tudnak a szervek megfelelően működni. Még azok számára is fontos, akik csak ülő munkát végeznek, hiszen ennek hiányában folyamatosan elveszítik izomzatukat. A rendszeres súlyemelés valamint testmozgás pedig egyértelműen növeli a szervezet fehérje iránti igényét.

A fehérje napi beviteli mennyiségét napi mértékben határozzák meg, ami kiinduló pontja lehet annak, mit és mikor fogyasszunk. Akkor már ha figyelünk arra, hogy valamilyen általunk kialakított rendszer szerint étkezünk, már egy lépést tettünk annak érdekében, hogy egészségesek legyünk, illetve, hogy az adott fehérje bevitelnek eleget téve növeljük izomzatunkat. Ahhoz, hogy megtudjuk számunkra leginkább melyik időszak a legmegfelelőbb, csak hosszabb idő után láthatjuk csak meg a fejlődésünk által, mindeközben kisebb finomításokra is szükségünk lesz, mely éppen az edzés előtti illetve az utáni étrendünkre vonatkozik.

Izomgyarapodás és izomvesztés folyamata

Egyesek szerint a fehérje bevitel többet jelent, mint a vér aminosav szint emelése, mivel serkenti a fehérjeszintézist is, ami egy olyan biológiai folyamat, mely által az aminosavakból fehérjék jönnek létre és ennek köszönhetően növekszenek az izom fehérjék.

Amennyiben nincs megfelelő mennyiségű aminosav a szervezetben létrejön egy másik biológiai folyamat, amit fehérje lebontásnak nevezünk, ugyanis a szervezet a már meglévő fehérjéit bontja le ahhoz, hogy működni tudjon. Ezek a folyamatok állandóan végbemennek, ezért a fehérje napi összmennyiségének bevitelét, annak állandó szinten tartását tekintik általánosságban fontosnak.

  • Izomgyarapodás: akkor jön létre, ha a protein szintézis sebessége meghaladja a fehérje lebomlási sebességét, tehát ez az a folyamat, amikor izomtömeg épül. Ha ez megtörténik, akkor a test pozitív fehérjeegyensúly állapotába kerül.

  • Izomvesztés: az izomgyarapodás folyamatának éppen az ellenkező folyamata, amikor az izomfehérje lebomlás aránya meghaladja az izomfehérje szintézis sebességét, ekkor az izom elveszik. Amikor ez megtörténik, a szervezet negatív fehérjeegyensúly állapotába kerül.

Izomnöveléshez több fehérjére van szükség

Normál körülmények között ez a két állapot egyensúlyban van, de ekkor se nem növekszik az izomzat, se nem vész el. Ezért amennyiben komolyan végezzük edzőtermi feladatainkat és rendszeresen fogyasztunk fehérjét, valamint gondoskodunk a megfelelő kalóriabevitelről és egyéb fontos kiegészítőkről, vitaminokról, ásványokról, úgy gondoskodunk az izomfehérje szintézis létrejöttéről, valamint jó eséllyel csökkentjük az izomfehérje lebontás arányát is.

A komoly izomzat növeléséhez tehát több fehérjére van szükségünk. A protein shakek gondoskodnak arról, hogy nem csak fehérjével, de más fontos anyagokat is nyerjünk belőlük, melyek növelik erőnlétünket és kitartóan tudjuk végezni munkánkat. Az pedig, hogy mikor is fogyasszuk edzés előtt vagy után esetleg mind két alkalommal, figyelembe véve a napi megengedett mennyiséget, saját megfigyeléseink által tudjuk jelenleg leginkább megtapasztalni.

forrás:
www.webmd.com
legionathletics.com
www.livestrong.com
healthyeating.sfgate.com


Kategóriák: Fehérje forrás Bejegyezve: 2018-05-14

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.