Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
Energia a testnek edzéshez

Bármi legyen eredeti célunk az edzéssel izomtömeget növelni, vagy csak jobb alakot kívánunk elérni, testünk három fő tápanyagra támaszkodik az üzemanyagért így a szénhidrátot, az izmot és a zsírt használja fel energiaként.

Mivel a test lebontja a szénhidrátokat, az izmot és a zsírt az energia számára, érdemes a tápanyag felhasználás sorrendjét kicsit közelebbről megvizsgálnunk annak érdekében, hogy az izomtömeget építsük és növeljük a zsírvesztést, ha lehetséges egyidőben.

Szénhidrát, mint elsődleges energiaforrás

Az első olyan üzemanyag, amelyből energia keletkezik, az a szénhidrát. A szervezet a szénhidrátokat részesíti előnyben energiaként, mivel könnyen hozzáférhető és gyorsan hasznosítható.

A szervezet a májban és az izmokban raktározza el a szénhidrátot glikogén formájában. Testünk legelőször a táplálékkal elfogyasztott szénhidrátok lebontásából származó glükózt használja fel energiaként, majd miután ez elfogyott, a sejtek elkezdik lebontani az izmokban tárolt glikogént.

A glikogénraktárak minden személyben változóak, de jellemzően 24 órán belül normál körülmények között is kimerülnek, vagyis ezután a szervezetnek meg kell kezdenie más energiaforrásokat felhasználni.

Amikor a szervezet a zsírt kezdi el energiaként használni

Ha glükóz és glikogén már nem áll rendelkezésre, akkor a szervezet előnyben részesíti a zsírsavakat, amelyek a zsírszövetekben vannak jelen. Mivel a zsír nagy energiaforrás, kilenc kalória grammonként, hatékony üzemanyagforrást biztosít a szervezet számára. Amennyiben a zsírraktárak alacsonyak, abban az esetben megkezdődik a fehérje lebontása is.

Izomtömeg elvesztése, avagy hogyan kerüld el!

Amikor a glükóz és a zsírraktárak kimerültek, a test szükségszerűen az izomhoz fordul és az egyes aminosavakat energiává bontja. A szénhidrátokkal és zsírokkal ellentétben a szervezet nem tárol aminosavakat, ezért az izmok lebontása az egyetlen módja az aminosavak energiaként történő felhasználásának. Normál körülmények között, amikor biztosítjuk a megfelelő táplálékot a szervezet számára az nem használ fel az izomból energiát, ezért jellemzően a testfehérje csak éhínség esetén használódik fel.

Mivel az izomszövetek szükségesek a túléléshez és a mozgáshoz, az anyagcsere természetes hajlama az, hogy az izomszövetet megóvja és ezért először a szénhidrátokat és a zsírt bontja le.

A tápanyagok megfelelő arányáról gondoskodni kell

A nem megfelelő étrend megakadályozza az izomnövekedést, ezért ha nem követünk fehérjében és kalóriákban megfelelő étrendet, akkor a szervezet nem fog izomsejteket építeni és előfordulhat, hogy izomvesztestést tapasztalunk.

Szóval, ha nem elegendő a fehérje, amit elfogyasztunk, az izomkárosodáshoz vezet, ami pedig az izom méretének vagy erejének csökkenésében nyilvánul meg. Ez azért van, mert az edzések utáni megfelelő tápanyag feltöltés nélkül feltételezhető, hogy a test lebontja az izmokat, ha a sejtek nem rendelkeznek a javításhoz és újjáépítéshez szükséges tápanyagokkal, vagyis ha nem étkezünk helyesen testmozgás után.

forrás: www.livestrong.com


Kategóriák: Egészséges életmód Bejegyezve: 2018-05-15

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkés citromos spárga
Bejegyezve: 2018-07-06
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Csirkesaláta spenóttal
Bejegyezve: 2018-07-05
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Gyors tonhal saláta
Bejegyezve: 2018-07-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Fehérjedús saláta
Bejegyezve: 2018-07-03
Kövess minket a Facebookon
Egészséges életmód

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.