Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
D-vitamin

D-vitamin A D-vitamin napi ajánlott beviteléről és annak jótékony hatásairól már számos hazai és külföldi tanulmány jelent meg. Különböző megfigyelések történtek más és más földrészeken élők D-vitamin szükségletéről, valamint a D-vitamin hiánnyal összefüggésbe hozható betegségek megjelenésének számával kapcsolatban.

A D-vitamin 3 féle módon kerülhet a szervezetünkbe:
- UV sugarak által,
- táplálékokból (növényekben D2-vitamin; halakban, tejben D3-vitamin található) vagy
- D3-vitamint tartalmazó készítmények útján.

A D-vitamin és a kalcium közösen befolyásolja az energia- és tápanyagbevitelt, az energia felhasználást és szerepet játszik a testtömeg szabályozásában. Hiánya azonban megnöveli az elhízás kockázatát. Előnyei között szerepel továbbá, hogy szabályozza a sejtek növekedését és érési folyamatát, befolyásolja az immunrendszer működését valamint csökkenti a különböző rákos megbetegedések kialakulásának kockázatát. Feltételezések szerint a téli hónapokban jelentkező légúti fertőzések, mint pl. az influenza kialakulása is részben a D-vitamin-hiánnyal hozható összefüggésbe. (1)

D-vitamin tartalmazó táplálékok:

  • halak (lazac, makréla, hering, szardínia, halmájolaj),
  • margarin,
  • tojássárgája.

Az egymástól eltérő kutatások szerint, nehéz meghatározni a szükséges D-vitamin szükségletet, azonban kb. napi 1000-2000 NE D-vitamin bevitel már bőven fedezi akár a téli hónapokban is szükséges mennyiséget belőle. (*NE: nemzetközi egység, D-vitamin esetében 1NE=0,025μg kolekalciferolt jelent)

Mivel a D-vitamin zsírban oldódó vitamin és a zsírszövetekben raktározódik el, ezért a túladagolás is veszélyeket rejt magában, ez viszont jellemzően egészen extrém mennyiséget, 10 000 NE vagy ennél több D-vitamin huzamosabb ideig történő szedésével fordulhat csak elő. (2)

forrás(1): Barna Mária, Bíró György, A D-vitamin újonnan felismert funkciói, Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Alkalmazott Egészségtudományi Intézet,Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszék
forrás(2):www.tenyek-tevhitek.hu/d-vitamin-es-a-rak.htm


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2017-05-15

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Kalcium (Ca)
Bejegyezve: 2017-09-11
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Céklás fehérje turmix edzés után
Bejegyezve: 2017-08-21
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A szója, mint fehérje forrás
Bejegyezve: 2017-08-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán banánkenyér
Bejegyezve: 2017-07-28
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.