Kiemelt cikkek:

Legfrissebb cikkek:
Kövess minket:
C-vitamin

C-vitamin

Mivel a C-vitamin (aszkorbinsav) vízben oldódó vitamin és szervezetünk nem tudja tárolni, ezért fontos, hogy folyamatosan biztosítsuk a megfelelő mennyiséget. A C-vitamin pótlására leginkább ajánlott a természetes forrás által történő bevitel, azonban mivel a táplálékok a tárolás és a feldolgozás következtében veszítenek vitamintartalmukból érdemes különösen a téli hónapokban a természetes forrásokat kiegészítve vitamin készítmények formájában is támogatni szervezetünket a C-vitamin megfelelő szinten tartása érdekében.

Az aktív sportolás esetén a C-vitamin a másik antioxidáns társával az E-vitaminnal együtt erősítik a szervezet szabadgyök elleni védelmet. Ez a fokozott mozgásnak köszönhetően fontos, hiszen a szabadgyökök az emberi anyagcsere során képződnek és számos betegség kialakulásában részt vesznek. (1)

C-vitamin szükséglet:

  • átlagos életmódot folytatók számára 75-90 mg/nap,
  • a fokozott megerőltetést végző sportolóknak ajánlott 100-1000 mg/nap mennyiséget is fogyasztani. (2)

A Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum által közzétett Tápanyagtáblázat alapján kiválasztottuk a legtöbb C-vitamint tartalmazó zöldségeket és gyümölcsöket - ahol van E-vitamin és fehérje, ott azok mennyiségét is megjelölöltük - 100 g terményben a következőek(3):

  • csipkebogyó: C-vitamin: 400 mg, Fehérje: 3,6 g
  • csiperkegomba: C-vitamin: 200 mg, E-vitamin: 200 mg, Fehérje: 5,9 g
  • ribiszke: C-vitamin: 160 mg, E-vitamin: 1 mg, Fehérje: 0,9 g
  • zöldpaprika: C-vitamin: 120 mg, Fehérje: 1,2 g
  • brokkoli: C-vitamin: 110 mg, E-vitamin: 2 mg, Fehérje: 3,3 g
  • citrom: C-vitamin: 45 mg, Fehérje: 0,4 g
  • mandarin: C-vitamin: 42 mg, Fehérje: 0,7 g

forrás(1):www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129136
forrás(2): www.medscape.com/viewarticle/717046_8
forrás(3):tapanyagtablazat.med.unideb.hu


Kategóriák: Vitalitás Bejegyezve: 2017-06-05

 

Legújabb cikkek
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Kalcium (Ca)
Bejegyezve: 2017-09-11
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Céklás fehérje turmix edzés után
Bejegyezve: 2017-08-21
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id A szója, mint fehérje forrás
Bejegyezve: 2017-08-04
Fehérje tanácsadó post.featured_images[0].id Vegán banánkenyér
Bejegyezve: 2017-07-28
Kövess minket a Facebookon

Valóban jók a Táplálékkiegészítők?


A vitaminok és ásványi anyagok nélkülözhetetlenek az egészséges szervezet számára. A természetes források, mint zöldségek, gyümölcsök azonban már jóval kevesebbet tartalmaznak ezekből az anyagokból, mint 20-30 évvel ezelőtt. A különféle táplálék kiegészítők eme hiányokat kívánják pótolni és nem mellesleg olyan összetételben, amelyek olykor kifejezetten életmódhoz igazodóan tartalmazzák ezeket az anyagokat. Léteznek speciálisabb táplálék kiegészítők is, melyeket kifejezetten a testépítők, sportolók számára fejlesztettek ki, s melyek könnyen és gyorsan nagy mennyiségben hozzájárulnak ahhoz, hogy erőnlétüket, izomzatukat fenntartsák, illetve fejlesszék.